Tre forbudsskilt og fire varselskilt var de første trafikkskiltene som ble innført i Norge.
Sam Eyde med bil på Dal i Ullensaker i 1907. Nasjonalbiblioteket. |
For eksempel søkte Sam Eyde i juni 1906 om lov av amtmannen i Nedenes til å kjøre gjennom amtet (Aust-Agder). Den nye bilen hans skulle komme fra Tyskland til Kristiansand. Derfra skulle den kjøres til Kristiania. Imidlertid ble planene endret, da bilen skulle komme direkte fra Tyskland til Kristiania.
Korrespondanse om slike saker, for eksempel mellom 1900 og 1912, finner man i amtmannsarkivene. Der er det også rapporter om ulykker og nesten-ulykker, ikke minst situasjoner hvor hester har blitt vettskremt og løpt løpsk.
Etter mønster fra Tyskland
Trafikkskiltene fra 1913. Statsarkivet i Kristiansand, Amtmannen i Nedenes. |
Veidirektøren hadde merket seg at Tyskland hadde innført tre forskjellige forbudsskilt. I tillegg opplyste han at det var innført fire internasjonale skilt som varslet om fare. Veidirektøren foreslo at Norge skulle ta i bruk alle de sju skiltene for å oppfylle lovens krav om varsling.
Forslaget ble vedtatt av myndighetene - Det kongelige departement for de offentlige arbeider - i 1913.
De tre førstnevnte skiltene anga forbud mot henholdsvis kjøring med motorvogn, kjøring med motorvogn og motorsykkel og kjøring over 15 km i timen.
De fire varselskiltene anga henholdsvis skarp kurve, veikryss, jernbaneovergang i plan og åpen renne tvers over veien.
Sertifikat
Førerkortregister. Statsarkivet i Kristiansand, Biltilsynet i Kristiansand. |
I 1926 ble Statens bilsakkyndige (biltilsynet) opprettet. Registre over motorvognførere kan finnes i begge disse arkivene. Her er registerkortet for en person som tok førerkort for motorsykkel i 1927 og for motorvogn i 1928.